mandag den 12. september 2011

Retur fra Skagen og Anne Justs vidunderlige have i Hune

Så er jeg hjemme igen efter en rigtig tøsetur til Nordjylland. Vi kørte fredag over middag og var i Skagen sidst på eftermiddagen. Vi boede i et lille bed and breakfast på Jens Winthersvej. Det var hyggeligt, men ikke et sted jeg ville tage mine vilde unger med hen, da der var temmelig lydt. Vi spiste på Casa Blanca, men det var ikke værd at nævne her. Efterfølgende fik vi en drink/pint på Greens, en rigtig hyggelig pub, hvor der var livemusik. 140kr for en Long Island Icetea....så var den vist også betalt! Lørdag var vi først i Anna og Michael Anchers hus og Saxildgaard. Det var så nostalgisk på en eller anden måde at gå rundt i stuerne, hvor der for 100+ år siden, var samlet nogle af Danmarks mest elskede malere. Jeg har læst "Balladen om Marie" af Toni Arnold om forholdet mellem Marie og P.S. Krøyer, samt livet i malerkolonien i Skagen og det gav lige lidt ekstra at kunne forbinde nogle tråde/links. I øvrigt malede Krøyer et smukt maleri til Ancherparrets sølvbryllup. Ikke et særligt kendt maleri, men det viser den store hengivenhed, der var mellem parret og siger også lidt om Krøyer, der satte stor pris på Anna og Michael Ancher. Jeg tror, han misundte dem, den kærlighed de havde til hinanden, noget han ikke selv oplevede....han var nok lidt for selvcentreret....

Pæretræ i Anchers forhave af Anna Ancher
undertegnede ved pæretræet i Anchers forhave - bemærk hvordan træet er understøttet :-)
Herefter var vi igen på Greens, da vi faldt over deres frokostmenu.....uhm...........

Pillerejer, krebsehaler, skalddyrssalat og tigerrejer - 149kr, det var SÅ lækkert!
resterne af mit madorgie!

og en "lille" øl....det er altså kun en pint!





Herefter var vi på Skagen Museum, hvor vi beundrede alle de flotte malerier fra "Skagens-tiden". Michael Ancher er nu min favorit - han var fantastisk dygtig til at male ansigter. Absolut et besøg værd, hvis man er til Skagens malerierne! Vi sluttede med et besøg til Grenen inden vi rejste mod Hune, hvor der ventede os en magisk oplevelse, mere om det i morgen....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar