lørdag den 18. oktober 2014

Verdens nemmeste bradepande chokoladekage - der smager som en drøm! Ideel til Klassens-time-kage eller fødselsdagskage

Vi har en chokoladekage, der bliver lavet gang på gang på gang herhjemme - sidst i går og i dag da vores yngste søn fyldte 7 år i går.

Den fylder en hel ovnbradepande og der bliver nemt 30-32 fine stykker - det er altid denne kage jeg laver, når mine elever skal have kage af læreren ;-)

Opskriften fik jeg for ca. 10 år siden, da jeg var i specialpraktik på et daghjem for svært psykiske og fysiske handicappede - denne kage var ofte på eftermiddagsmenuen og blev spist med stor velbehag;

Mors chokoladekage

150g margarine (jeg bruger flydende)
550g sukker
4 hele æg

325g hvedemel
100g kakao
2 tsk natron
2 tsk bagepulver
2-3 tsk vanillesukker
½tsk salt (kan udelades)

5 dl kærnemælk

Margarine og sukker piskes godt sammen med elpisker. Æggene tilsættes og det piskes hurtigt sammen.

Det tørre blandes godt og kommes i det våde (margarine/sukker/æg) skiftevis med kærnemælken. Jeg plejer at si det tørre gennem en sigte, så der ikke kommer klumper. Det røres godt sammen og kommes i en bradepande beklædt med bagepapir.

Bages ved 180g i ca 20 min

Kan dekoreres med flormelisglasur og pyntes med slik, ristet kokos eller andet. Den kan også blot serveres som den er eller med flormelis drysset over.

Den er lush - uhmmmmmm






2 kommentarer:

  1. Super god kage og nem at bage. Smager så godt 👍

    SvarSlet
  2. Fantastisk kage som bare et lækker. Jeg kommer brun glasur på og drysser med kokosmel.

    SvarSlet