søndag den 18. august 2019

Med familien på Interrail

Årets sommerferie stod på interrail gennem Tyskland, Tjekkiet, Ungarn, Østrig og Italien.
Min mand skulle lige overtales, da jeg i det begyndende forår startede med at snakke om togtur rundt i Europa. Jeg købte vores billetter gennem DSB og på det tidspunkt jeg købte dem var der 10% rabat. Børn under 12 år er gratis (ifølge med en betalende voksen selvfølgelig), dog betaler man pladsreservation.
For 2 voksne og 2 børn på 14 og 11 år betalte jeg 6500kr for selve interrailbilletterne. Med pladsreservationer hele vejen og ekstra afgift ind og ud af Italien via Østrig løb det op i 8000kr.
Vores budget var 1000kr pr. overnatning og 1500kr pr dag i forbrug - det holdte vi - det kan sikkert gøres billigere - men ingen gad lave mad!

Interrailbillet

Vi købte en billet til 7 rejsedage indenfor 1 måned. Vi skulle være afsted i 13 dage. En anden gang vil vi nok planlægge vores rejsedage INDEN vi køber - jeg synes vi blev lidt låste af hvor mange rejsedage vi havde købt. Omvendt så gik det jo godt, så det kan sagtens lade sig gøre at købe rejsedage først og så planlægge efterfølgenden ;-)
Vi købte som før nævnt gennem DSB og det var meget smertefrit - de kom anbefalet med posten få dage efter jeg havde betalt. Vi kørte med 2. klasse - vil ikke udelukke 1. klasse en anden gang. Vi gav 6500kr for billetterne.
Bemærk at når man køber til reduceret pris, så er de ikke-refunderbare.



Pladsreservationer

Bemærk at ønsker man at være sikker på en siddeplads i toget, så skal man selvfølgelig have pladsreservation. Vi bestilte via DSB, DB (Tysk togselskab), Öbb (Østrisk togselskab)CD (Tjekkisk togselskab). Det kræver lige at man sætter sig ind i fremgangsmåderne ved de forskellige selskaber, men det kan lade sig gøre - DSB var klart dyrest ;-) DB og Öbb har apps, der er forholdsvis enkle. Vi havde bestilt hjemmefra - pånær sidste del af rejsen, da vi var lidt usikre på hvordan og hvornår vi ville videre fra Venedig - men vi klarede det bare via app og billetkontorer dernede. Jeg havde printet alt ud hjemmefra og havde det samlet i en plastiklomme - vi viste dog kun pladsbilletten 1 gang. Jeg ville aldrig tage afsted uden pladsreservationer, da de fleste tog var fuldt bookede - det er temmelig lange strækninger at skulle sidde på gulvet eller stå.....
Vi gav alt i alt 1500kr for pladsreservationer inkl. en ekstra afgift på 10 euro pr. person hver vej ind og ud af Italien. Det er noget med, at der er et område i norditalien som vil have en ekstra afgift fra interrailere. Det er ikke alle toge, men i hvert fald højhastighedstogene samt nattoge. Spørg evt. på togstationen inden du rejser mod Italien eller også betaler du bare i toget, det koster ikke ekstra.
Man kan få diverse agenter til at bestille reservationerne, men det er noget dyrere end at gøre det selv.

Man lærer jo af sine fejl; en anden gang vil jeg sikre at vi har et bord i mellem os.

Interrail App

Vi brugte app'en Rail Planner som er en del af Interrailkonceptet. Den søgte vi rundt på efter egnede strækninger, ligesom vi brugte den til overblik. Den er så ganske udemærket.





Hotelbookninger

Vi bookede ophold hjemmefra pånær det sidste sted. Vi brugte hotels.com og da de i Berlin havde lavet en fejl i vores bookning og vi pludselig skulle betale yderligere på noget morgenmad, som der ellers skulle være inkluderet i prisen, kontaktede jeg med det samme hotels.com pr. telefon og så ordnede de det. Efter 10 overnatninger udløser det en gratis overnatning - den ville vi have brugt, men jeg var lige lidt for hurtig og troede ikke den ville være så hurtig tilgængelig, og vi stod og skulle overnatte samme dag (den sidste overnatning), så der brugte jeg booking.com. Lige efter jeg havde booket kom vores bonusovernatning dog æv æv - der stod at det kunne tage op til 72 timer.....
Vi brugte selvfølgelig apps til at have vores bookinger i.
Vi havde et budget på 1000kr pr overnatning - og det holdte vi. Det kan sagtens gøres billigere. Det var inklusiv morgenmad pånær i Budapest og Venedig, hvor vi boede i henholdsvis lejlighed og på campingplads.

Oppakning

Vi havde tre vandrerygsække med og min yngste søn en rygsæk. Vi forestillede os at vi skulle vaske undervejs - det gjorde vi nu ikke. Jeg købte ekstra trusser dernede og drenene døde åbenbart ikke af at have de samme boxershorts på i mere end 1 dag. Derudover havde vi en rygsæk til spil, billetter og diverse og endelig den famøse termo picnickurv, som jeg insisterede på at tage med. Den blev et hit til vand, frugt, sandwich, slik etc. Den er kun irriterende til og fra hotellet men det var ikke et problem - vi havde 6 tasker med (+ min lille håndtaske) og dem talte vi konstant på togstationerne, for at vi ikke glemte én ;-)
Vi havde en rulle affaldsposer med, de var meget rare i togene til affald, da der ikke er meget skraldespandsplads. Derudover havde vi en lommekniv, håndsprit og køkkenrulle med.

Underholdning

Vi havde downloaded lydbøger til mobilerne, havde spil med bl.a. Polus (et enkelt terningespil) og kortspil. Jeg købte lidt bøger undervejs, jeg er nu mere til dem end til lydbøger. Min mand, der ikke har hørt lydbøger, er faktisk fortsat herhjemme efterfølgende - stort! Drengene brugte deres mobiler - men wifi i togene er temmelig ustabilt. Små quizbøger tror jeg vi vil pakke til en anden gang. Vi elsker at quizze ;-)



I de næste afsnit vil jeg fortælle om vores stop i Berlin, Prag, Budapest, Wien og Venedig/München.

1 kommentar:

  1. Tak for gode idéer og meget erfaring.
    Hilsen
    Anni Bach-Smed

    SvarSlet