torsdag den 22. august 2019

Interrail #Kolding-Berlin

Vi startede fra banegården i Kolding, hvor vi kørte med DSB til Hamburg - det var et regionaltog og standarden af ex. toilettet var virkelig ringe! Turen tager en 3 timer og vi havde et bord, så der blev spillet lidt spil. På banegården i Hamburg havde vi god tid til at finde den rette "Gleis" som spor hedder på tysk. Vi synes, det var vældigt, lige indtil 5 min før afgang hvor de pludselig skiftede sporet. Vi nåede det dog alt sammen. Desværre havde jeg ikke været opmærksom på, at booke pladser med bord i mellem os, så vi brugte turen Hamburg-Berlin (ca 2 timer) på bl.a. lydbøger. I øvrigt er togene ved DB (Deutsche Bahn) virkelig fine og fin standard på 2. klasse.
Vi brugte meget Vagonweb til at orientere os om, hvor vores tognvogn var og hvordan sædenumrene var i vognene - mest fordi det er træls at komme ind i den forkerte ende, og så mase sig frem med al bagagen. Igen, DB var rigtig gode til at orientere med skilte på banegårdene om hvilket perronafsnit de forskellige togvogne holdte ved. Det oplevede vi ikke så meget ved de andre selskaber, kun det Østrisk Öbb kom i nærheden af.

Ved ankomsten til Berlin brugte vi google maps til at regne ud hvilken udgang, der var mest hensigtsmæssig at bruge. Vi synes taxiprisen var for høj og bestemte os for at gå - det tog kun en halv times tid og igen brugte vi google til at finde rundt - vi havde downloaded kortene til de byer vi skulle til hjemmefra.

Vi boede på Mercur Moa Berlin, som var booket via Hotels.com og da der var lavet en fejl i hotellets bookingsystem, skulle vi pludselig betale for morgenmad til en af drengene. Jeg kontaktede dog med det samme hotels.com pr. telefon og vi fik pengene refunderet. Jeg havde prioriteret hotel med morgenmad, bl.a. fordi vi skulle med et morgentog til Prag, men man kunne sagtens have fundet noget mad på banegården. Mandag aften, hvor vi ankom, spiste vi i Markthalle, streetfoodagtigt - det var ganske udemærket - bemærk at en del er lukket om mandagen.

Under hotellet hvor vi boede var der et Edeka supermarked - her provianterede vi chips, chokolade, sodavand etc. og hyggede om aftenen på hotellet. Vi nåede dog lige at købe et par sandaler til den yngste søn.

Tirsdag morgen var vi tidligt oppe og spise (hotel-)morgenmad. Derefter gik vi i U-bahn og orienterede os om billetter. Det billigste for os var en gruppe-dagsbillet. U-bahn fungerer fint og der er ofte tog - dog synes jeg ikke man kunne komme så langt omkring med ren U-bahn, som eksempelvis med Underground i London.

Vi har for et par år siden været i Berlin, så meget havde vi set - og vi havde været med sightseeing bus. Så vi tog ind til Check point Charlie, gik til Brandenburger Tor og TV-tårnet på Alexanderplatz. Vi spiste burgere til frokost på en burgerjoint i udkanten af Fridrichschain  og derefter tog vi på Computerspilsmuseum.

På computerspilsmuseet blev specielt faderen i familien helt nostalgisk, da han så det (virkelig!) gamle computerspil Ping Pong - der var også Donkey Kong, Pac Man og mange mange andre - det var et par fine timer vi havde derinde.Og lige ved siden af var der en beergarten, hvor vi fik noget koldt at drikke, på en virkelig varm dag. Aftensmaden bestod af pizza på en restaurant ved Kurfyrsten Dam.

Onsdag skulle vi tidligt op og ind til banegården. Hotellet bookede en taxi og vi kom hurtigt til banegården.
Vi havde igen tanket op med en masse usunde ting til togturen og også en del vand, da det var 30+ grader.

Mere om Prag i næste blogindlæg