mandag den 16. december 2013

Hjemmelavede æbleskiver

Jeg har længe ville prøve selv at lave æbleskiver. Jeg har købt et elektrisk æbleskiveapparat  ved Elgiganten til ca. 200kr.



Jeg har ladet mig inspirere af Valdemarsros opskrift:

5dl mel
1/2tsk salt
2tsk sukker
2tsk kardemomme
1tsk natron
1/2tsk bagepulver
3 æg
5½-6dl kærnemælk
3spsk rapsolie
korn fra vaniljestang - jeg brugte Dr. Oetkers vaniljekværn - ca. 1tsk
Revet skal fra 1 citron
Ganske lidt smør til stegning
Æblestykker og nougat til fyld

Tilbehør; flormelis, sukker, marmelade eller andet

Kom mel, salt, sukker, kardemomme, bagepulver, natron, vaniljekorn og revet citronskal. Del æggene i blommer og hvider. Rør æggeblommerne sammen med kærnemælk og rapsolie. Rør æggeblandingen i de tørre ingredienser.

Lad dejen hvile en  halv times tid i køleskabet.

Pisk æggehviderne stive, og vend dem i dejen.

 Ca 2 dl af dejen kommes i en plasticpose (der klippes et lille hul i et hjørne) eller i en sprøjtepose.

Varm æbleskivejernet og put en smule smør i hvert hul - mit har teflonbelægning, så jeg brugte næsten ingenting.
Fyld huller 3/4 op - de hæver lidt. Når de er pænt brune på den ene side vendes de op på højkant - mens de står sådan fyldes evt. fyld i - æblestykker eller nougat eller andet ovenpå dette sprøjtes lidt ekstra dej, så bliver de flot runde. Her efter vendes de igen og trykket lidt ned - efter et par minutter er de færdige - jeg holder mine varme i et fad i ovnen ved 50-75 grader, mens jeg laver flere.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar