torsdag den 2. januar 2014

Karamelliserede gulerødder med gremolata

Jeg investerede i en ny kogebog for et stykke tid siden - jeg læser dem som skønlitteratur.
Det er "Grøn hverdagsmad" af Hugh Fearnley-Whittingstall - ham fra River Cottage - I love him!

Nytårsaften lavede jeg disse karamelliserede gulerødder med gremolata - uhmmm de var super lækre.


Lidt raps- eller olivenolie
1 spsk smør (god smør!)
500g små gulerødder eller store i mindre stykker
Groft salt og peber

Varm ovnen til 180g og kom olie og smør i et ovnfast fad og stil det i ovnen til smørret er smeltet. Tilsæt rødderne og krydr med salt og peber - vend det rundt. Dæk fadet med stanniol og bag dem til de er møre ca 30-40 min. Tag stanniolen af og vend rundt i rødderne. Bag dem (uden stanniol!) til de begynder at karamellisere ca 20-30 min. Vend rødderne med gremolata, når de er færdige.

Gremolata 
1/2 fed hvidløg meget finthakket
1 håndfuld finthakket persille 
Fintrevet citronskal fra 1 citron

Alle delene blandes godt sammen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar