søndag den 13. august 2017

Søndagsturen gik til Blåvand og Tirpitz

I dag lykkedes det os at samle hele familien til en tur ud i det blå. Oftest har den store på 19 år andre planer - bevares jeg synes det er fantastisk at hun er dejlig selvstændig, men jeg NYDER, så vi alle 5 er samlet.

Men i dag tog vi til Tirpitz, det nye bunkermuseum lige udenfor Blåvand. Det koster 125kr for voksne (over 18 år) og børn er gratis. En ok pris synes jeg, da du har adgang hele dagen, og kan gå til og fra som du ønsker. Du kan tage noget af museet om formiddagen, tage hjem og spise hvis du bor i området, og så tage noget mere senere.

Man får en lille device med en fortællerstemme og så går man ellers rundt og finder signalet ved de forskellige ting, hvorefter man så holder devicen for øret, mens fortælleren snakker om den ting, du er ved. Det fungerede fint, når man lige havde fundet tråden.

Vi så en udstilling og rav - det var rigtig spændende og alsidigt. Derudover er der selve bunkeranlægget, som jo aldrig blev færdigt, da krigen heldigvis sluttede inden. Det er temmelig mørkt derinde, der er dog lys ved stierne, men vi oplevede en ældre dame der faldt ned og der er dog knap en meter ned - hun blev noget forskrækket.

Derudover er der en udstilling om Blåvand under krigen. Her hører man bl.a. om en lokal kvinde, der forelsker sig i en dejlig mand. Desværre er denne mand tysker....men egentlig en tankevækkende del af udstillingen.

En af udstillingerne havde fokus på Blåvandsområdet gennem historien.

Udenfor er der også en del at se, uden at der dog er "fortæller-punkter".

Vi synes museet var interessant og informativt. Vi kunne dog godt have tænkt os en brochure eller lignende, der fortalte lidt om opbygningen af udstillingerne. Vi synes vi fik startet lidt omvendt på en måde. Generelt er der ikke meget tekst - hvilket min man synes var dejligt, jeg ville godt have fortællerstemmen suppleret med mere tekst.

Museet i sig selv er utrolig smukt, det falder godt ind i landskabet ligesom ex. Moesgaard Museum.




                                                                                     Ravfiskerens knallert og redskaber :-)





Efter museumsbesøget tog vi ind til Blåvand og spiste, inden vi sluttede med en hurtig tur til stranden. Min yngste søn ville i vandet - sejt. Vi andre stod i overtøjet, jeg havde en tyk striktrøje på. Jeg soppede og vandet var overraskende lunt. Det blæste dog en pelikan og luften var ikke specielt lun. Hvor var det dejligt at opleve, hvor rent det var - jeg mindes vores tur til Malta, hvor jeg fandt vandet temmelig beskidt.



I morgen står den på 1. skoledag for hele familien. Jeg tager imod 24 1. klasses elever og forældre - jeg glæder mig :-) Blomsterne til mit og mine kollegaers borde er klar :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar